dijous, 2 de desembre del 2010

CURRÍCULUM TIC A EDUCACIÓ INFANTIL

Si entrem al Currículum d'Educació infantil per veure on es fa referència a les TIC, trobem:

En el segon cicle d'Educació Infantil, dins l'àrea de comunicació i llenguatges és on per primer cop es fa esment de l'educació en/amb les noves tecnologies:

Atesa la importància del llenguatge audiovisual i les tecnologies de la informació i la
comunicació, caldrà fer present en els processos d'ensenyament i aprenentatge la
comprensió i l'expressió de missatges audiovisuals i el seu ús en les diverses tasques
escolars.

En relació amb les capacitats que haurà de desenvolupar el nen:

2. Aprendre a pensar i a comunicar:
Organitzar i exposar les pròpies vivències; cercar i gestionar informació provinent de
diferents fonts i suports; emprar diferents tipus de llenguatges (verbal, escrit, visual,
corporal, matemàtic, digital), en la comunicació d'informacions, sentiments i
coneixements...
L'infant haurà de ser capaç de:
· Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i
situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.

Que als objectius queda reflectit així:

9. Desenvolupar habilitats de comunicació, expressió, comprensió i representació per
mitjà dels llenguatges corporal, verbal, gràfic, musical, audiovisual i plàstic; iniciar el
procés d'aprenentatge de la lectura i de l'escriptura, de les habilitats matemàtiques
bàsiques i de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

En el detall de les àrees, quan es parla de descoberta de l'entorn, en la part d'observació:

Ús de diferents recursos gràfics per recollir i comunicar les observacions com el
dibuix o la càmera fotogràfica, entre altres.

I en la part d'experimentació i interpretació:

· Ús d'instruments d'observació directa i indirecta per a la realització d'exploracions i
d'experiències, tant analògics com digitals: lupes, balances i sensors per a la
recollida i posterior anàlisi de dades. Iniciació en l'ús de les tecnologies de la
informació i la comunicació.
· Curiositat i iniciativa per la descoberta, per fer-se preguntes, cercar informació de
diferents fonts, compartir-la amb els companys i companyes de classe, i organitzarla
en els diferents models.

I en la de raonament i representació:

Identificació d'informacions proporcionades pels diferents mitjans de comunicació, i
expressió de la pròpia opinió.

A comunicació i llenguatges, al primer apartat d'observar, escoltar i experimentar:

· Curiositat, interès i gaudi davant les creacions musicals, visuals, literàries,
audiovisuals, plàstiques, obres escèniques, usant estratègies per escoltar, mirar i
llegir.
· Experimentació amb tècniques plàstiques i audiovisuals bàsiques: dibuix, pintura,
collage, modelatge, estampació, edició gràfica amb ordinador i imatge, treballant
l'alfabet visual: punt, línia, taca, color, textura, volum, enquadrament, punts de vista i
llum.
· Exploració de diferents instruments: llapis, retoladors, pinzells, ratolí i teclat
d'ordinador, i tampons, per produir missatges escrits o gràfics.
· Iniciació als usos socials de la lectura i l'escriptura. Exploració de materials de
l'entorn, com etiquetes, cartells, llibres i revistes, en suport de paper o digital, que
contenen text escrit.

A l'apartat de parlar, expressar i comunicar:

· Interès per compartir interpretacions, sensacions i emocions provocades per les
produccions artístiques: literàries, musicals, teatrals, plàstiques i audiovisuals.
· Ús de recursos expressius del propi cos i de suports visuals en la comunicació oral.
· Expressió i comunicació de fets, sentiments i emocions, vivències o fantasies a
través del dibuix i de produccions artístiques: musicals, plàstiques, escèniques i
audiovisuals.
· Utilització d'instruments tecnològics (TIC) i del llenguatge audiovisual com a mitjà de
comunicació, per enregistrar, escoltar i parlar.

A l'apartat d'interpretar, representar i crear:

· Ús dels llenguatges verbal, musical, plàstic, matemàtic, audiovisual i corporal com a
objectes de diversió, de creació i d'aprenentatge a través de jocs lingüístics i
expressius.
· Ús de llibres, també en format multimèdia, per imaginar, informar-se, divertir-se,
estar bé.
· Utilització d'instruments tecnològics en els processos creatius per al treball amb la
fotografia, el vídeo i l'ordinador a través dels programes oberts d'edició de textos,
gràfics, presentacions. Expressió audiovisual per crear històries, dibuixar i pintar
amb editors gràfics i multimèdia.

Als criteris d'avaluació es destaca a l'últim punt:

10. Manifestar les habilitats necessàries per poder escoltar, observar, interpretar i crear
en els diferents llenguatges: verbal, corporal, plàstic, musical, matemàtic i
audiovisual, i incorporar la iniciació als instruments tecnològics (TIC).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada