Audiència
La imatge té un codi universal. Però hi ha diferents maneres de mirar. Hi ha intencions que no veiem a simple vista: moviments de càmara, angles de visió (mostrar la gent d'una manifestació, captada des de sota o des de sobre, transmet una realitat diferent, per subtil que sigui la distància). Hem d'entendre que tot són punts de vista diferents que demanen entrenar la mirada, entendre com s'està representant l'escena. No és la realitat, sinó la tria de qui grava: el que aquella persona vol mostrar. Cal saber-ho per posar distància i ser crític.
Educació en mitjans.
Calen diferents actors per aconseguir aquesta educació: la família, l'escola, els mitjans de comunicació. Els protagonistes són l'escola i la família, perquè són els que tenen el poder sobre el que veuen nens i adolescents. Són dos institucions socials amb la responsabilitat d'educar. El que fem o deixem de fer incideix en aquesta interacció amb les pantalles. El que fem a casa, influirà. L'escola ha de saber què li interessa de la tecnologia i ha de saber interaccionar amb la família. El mitjans de comunicació també estan educant, és l'efecte que estan tenint en l'audiència, per molt que ho neguin. Són útils, experiments de preses falses o processos de producció il·lustratius per tal de demostrar o insistir en la representació.
Contribució en processos d'innovació educativa a través de l'educació en mitjans.
Vídeo a l'aula i altres tecnologies... Cal també la perspectiva pedagògica, que és bàsica. Tot el que ve en imatge és un complement a la paraula, no se li reconeix valor en ell mateix. Tot el que és virtual és de segona mà. Falta la consciència que es tracta d'una nova epistemologia. No és només l'instrument, sinó la reflexió epistemològica i pedagògica. Permet crear coneixement d'una manera diferent.
Integració en l'educació tan tradicional.
Cal desenvolupar una alfabetització visual, digital,... que permeti treure el màxim profit d'aquests mitjans. L'autodidactisme mai no és suficient. Calen experts en el tema. Les noves generacions estan més obertes, millor dispostes, però s'han d'educar. Cal tenir clares les competències a desenvolupar. L'educació audiovisual ha entrat de puntetes. Què ha de passar? Hi hem de creure i ho hem de portar a l'aula.
Tot text té una intencionalitat i el digital té moltes subtileses que se'ns escapen. Hem de prendre consciència d'aquestes subtileses. Per exemple, en època de campanya, com es transmet el missatge electoral: VOTEU-ME? És interessant mirar els canals pro-partits.
Els anuncis tenen molta substància. Golf:
Seguretat, confiança... Grans valors humans.
Galerias Preciados: L'anunci que vam passar a classe era a una escola. El moment de sortir els nens de classe, d'un lloc fosc amb una llum que va augmentant a mida que s'apropen a la porta de sortida. Els nens fan malifetes, són indisciplinats, però amb la llum càlida, la música de vals, la càmara lenta que es centra en el detall, augmentant-hi la magnificiència de tot plegat,... tot s'enalteix i glorifica. En la mateix línia, la càmara grava des d'abaix, exaltant les figures dels nens...
L'anunci que tenim a continuació és un altre anunci de Galeries, que també he trobat molt bo:
Galeries desperta passions que passen per sobre del més important. Les dones que compren a Galeries són molt estimades, de bon estatus, eficients, amb bon gust, amb classe... la llum, els tons gris perla i marró càlid, la pulidesa i l'ordre que es transmet a la llar, en l'elegància dels homes...
I de Seat Altea, en record de l'anunci del monstre, però per mostrar-ne un altre d'autoemocion:
Que juga amb referències simbòliques: el cotxe com a arca de Noé amb els animals de dos en dos i la pluja. Una pluja que desapareix de sobte per donar pas a un dia assoleiat quan apareix la família, i els pares comprensius i amorosos...
Sobre la publicitat de Nadal i la seva evolució amb la societat, hi ha un vídeo a un post del bloc de l'Edu3.cat que recull una mostra històrica que ens parla dels valors, ideologies, tipus de societat econòmica,... de cada moment.
Al bloc de GITIC trobem un post sobre el llenguatge audiovisual que és interessant i que ens deriva, a través d'enllaços, a un aprofundiment en el tema.
Sobre la publicitat de Nadal i la seva evolució amb la societat, hi ha un vídeo a un post del bloc de l'Edu3.cat que recull una mostra històrica que ens parla dels valors, ideologies, tipus de societat econòmica,... de cada moment.
Al bloc de GITIC trobem un post sobre el llenguatge audiovisual que és interessant i que ens deriva, a través d'enllaços, a un aprofundiment en el tema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada