dijous, 11 de novembre del 2010

PROGRAMARI EDUCATIU: JCLIC

Ús educatiu de la tecnologia a l'escola. Al bloc de GITIC se'ns descriu la categorització de l'ús de l'ordinador en educació que fa Charles Crook, a través de quatre metàfores. En aquest post, parlarem de dues de les metàfores formulades per l'autor:
  1. Entendre l'ordinador com si fos un mestre: l'ordinador explica coses: com a mestres podríem crear un programa que ensenyés coses al nen. I l'ordinador avalua: que el programa comprovi també si han entès el que s'ha explicat; el nen no podrà seguir endavant fins que no ho hagi entès. Amb l'ordinador, per tant, cada nen podrà avançar segons el seu ritme d'aprenentatge. L'ordinador, però no pot substituir la figura del mestre, perquè l'ordinador instrueix, no educa i, per tant, és insuficient per a la formació global del nen.
  2. L'ordinador entès com a alumne. El nen dóna ordres a l'ordinador i aquest va responent. Si es tracta de muntar un trencaclosques, el nen va dient quina peça col·locar i l'ordinador li dirà això funciona o no. El nen no rep informació, sinó que la genera, experimentant. En aquest cas el nen aprèn amb l'ordinador, no de l'ordinador. Papert va crear un llenguatge de programació per nens (1988-89), que es diu Logo, en què el nen dóna ordres a l'ordinador i aquest fa directament el que diu,  a través d'un objecte gràfic que és una tortuga. D'aquesta manera el nen adquireix les seves estratègies de resolució de problemes. Papert defensava una metodologia d'aprenentatge per descoberta, en què el nen havia d'anar avançant a través de la prova i l'error. El Logo, que es va fer servir molt la dècada dels '90, va ajudar al constructivisme: el nen actua amb l'entorn per construir coneixement. El procés dóna un resultat d'aprenentatge molt més d'arrel, molt més significatiu perquè ve de la seva experimentació. A l'Escola Aula el Logo s'ha utilitzat moltíssim per desenvolupar aquestes estratègies de resolució de problemes. Posteriorment aquest model extrem d'aprenentatge totalment autònom també va entrar en crisi, i el que es defensa ara és una descoberta guiada, on el mestre segueix de prop el procés d'aprenentatge del nen i, quan cal, li planteja preguntes que li permeten avançar en el seu procés d'aprenentatge.

Ordinador com a mestre: JClic

El JClic és un programa que permet al mestre crear activitats. És un programa gratuït i a través de la XTEC qualsevol mestre pot publicar el material creat per compartir-lo i accedir al que han creat els altres mestres. Podem accedir a una web i fer les activitats en xarxa, sense baixar el JClic o descarregar les activitats i el programa a un ordinador (si cal poder treballar sense connexió a Internet). El JClic permet reproduir activitats preparades i el JClic author permet crear-ne de noves un cop instal·lat el programa. No tots els mestres que fan activitats les poden penjar perquè hi ha un filtratge de la XTEC. El JClic reports també es pot instal·lar i permet seguir tot el procés del nen, sempre que tot es guardi al servidor.

Des de la web clic.xtec.cat, triem la llengua i accedim a la Biblioteca d'activitats, cerca d'activitats.

Provem una activitat de P3 que es diu Juguem amb els colors. No acaba d'estar ben pensada del tot, perquè el nen no pot funcionar autònomament: les preguntes estan plantejades en forma de text escrit i els nens encara no saben llegir. Hauria de ser un àudio o en esquema exemple.

Busquem una activitat que es diu TEQ (temps, espai i quantitat) que està molt bé: d'entrada, està pensat per nens de 3 a 5 anys i per tant si un nen de 4 anys va sobrat podrà passar a fer els de 5 anys, i d'aquesta manera cadascú pot avançar al seu ritme i ningú no s'avorreix. Són activitats variades. No es penalitza l'error (això pedagògicament és important): aprenem de l'error, l'error et deixa tornar a provar fins que te'n surts.

Hi ha aplicacions que permeten veure el número d'intents a la mestra, la qual cosa permet veure ritmes d'aprenentatge i fer una tria d'activitats més adequades a cada nen.

A la pàgina del JClic, on erem, ens descarreguem el JClic author. I creem un projecte de prova: Vocals. Accedim a fitxer, nou projecte i anem muntant el que més ens interessa per l'aprenentatge que volem aconseguir. En la prova que hem fet, hem inserit una imatge (cullera): el primer exercici era fer la tria de les vocals de la imatge i el segon, ordenar les vocals en l'ordre a, e, i, o, u. El programa consta de pestanyes de mediateca, on carregarem les imatges, àudio, vídeo,... el que ens calgui; d'activitats, on hi ha la llista dels diferents tipus d'activitats: puzzles, sopa de lletres,...; i de seqüències, on ordenem les activitats i diem quan s'ha de passar a la següent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada